van der Leeuw Stichting

Aandachtsvolle bijeenkomst in Zwolle

Geplaatst op07 feb 2017

Door Mari Baauw

Zwolle, plaats van de Moderne Devotie, van Thomas a Kempis. In het stedelijk museum een tentoonstelling over Leven met aandacht, een tentoonstelling over zingeving en bewust leven. Grote belangstelling (overboekt) was er voor de bijeenkomst van de Van der Leeuwstichting in Zwolle afgelopen zaterdag 4 februari.

Onder leiding van voorzitter Gijsbert Smit, en met de kunstenaars Anjet van Linge en Jan Pieter Gootjes werden, na een stille rondgang in de tentoonstelling, indrukken en ervaringen uitgewisseld. Persoonlijke ervaringen over dood en leven werden zonder schroom gedeeld door de deelnemers en de kunstenaars. Levende gesprekken en geraakt door het beeld. Beeld dat sterker spreekt door het verhaal er naar toe, het verhaal erbij[, de ervaring van het zien].

Anjet van Linge die zich 12 dagen terugtrok op een berg in Frankrijk, fysieke arbeid verrichtte door elke dag een woord in een steen te houwen, de kathedraal bezocht (de naam die de steenhouwers aan de steengroeve gaven) waar de steen gedolven werd. De kathedraal waar de Poolse steenhouwer elke dag een kaarsje brand voor zijn zieke vrouw. De verhalen van de kopers van haar woordstenen en waar deze stenen terecht kwamen …

Jan Pieter Gootjes over  gekend zijn, het ’known’ project, en over zijn opgenomen zijn op de intensive care op het flinterdunne snijvlak van dood en leven en de beelden die dat opleverden.

Een mooie bijeenkomst! Een deelneemster die voor de tweede keer de tentoonstelling bezocht en nu getroffen werd door het leven (en de eerste keer door de dood), een deelnemer die schrok van het ingeblikte lamsvlees, een deelnemer die vervuld was/is van ’we zijn geboren en opgestaan in Christus’, …
Bijzondere beelden, inspirerende verhalen. Voor herhaling vatbaar zo’n bijeenkomst vol aandacht.

Voorzitter van de organiserende Van der Leeuwstichting Gijsbert Smit legde uit hoe de stichting “een project in wording is” met een luisterend oor naar de samenleving. Hij vroeg met name steun voor de financiering van de kunstenaarsplek op de Jan van Eijckacademie in Maastricht.