Anastasis - Oude Kerk

Geplaatst op09 jun 2018

Op 21 juni vindt het symposium "The Resurrection of the Lost Image" plaats in de Oude Kerk te Amsterdam. Ter gelegenheid van de nieuwe installatie van kunstenaar Giorgio Andreotta Calò (Venetië, 1979) getiteld "Anastasis", verkennen diverse sprekers de vraag of het mogelijk is om afbeeldingen terug te halen die ten prooi zijn gevallen aan iconoclasme.

De Oude Kerk werd in 1566 overmeesterd door de beeldenstorm. De afwezigheid van beelden is vandaag nog steeds zichtbaar: de lege plekken op de kolommen in het koor herinneren aan de jaren van de Reformatie – een schisma in het Christendom geïnitieerd door Martin Luther en verdergezet door Johannes Calvijn en andere Protestantse Hervormers uit het Europa van de 16deeeuw. De Reformatie was niet het resultaat van ‘puur’ theologisch debat over beelden en afbeelden, maar was een verwerping van de kerkelijke hiërarchie en haar rituele gebruiken, objecten en visuele propaganda.

Tijdens het symposium wordt verkend of het mogelijk is om een brug te slaan tussen het Iconoclasme en heden. Welke impact heeft het Iconoclasme op ons huidig denken over beelden? Kan het beeld terugkeren in de kerk? En als dat zo is, verandert de betekenis van het beeld nu dat het kerkgebouw in gebruik is als museum?

Tijdens het symposium interviewt internationaal bekende curator Lorenzo de Benedetti de kunstenaar over dit nieuwe project. De andere sprekers zijn Prof. Marcel Barnard, Dr. Marc de Kesel, en (tevens coördinator van de Van der Leeuw Stichting) Dr. Lieke Wijnia. De avond wordt gemodereerd door Jacqueline Grandjean, directeur van de Oude Kerk.

Voertaal tijdens de avond is Engels.

Voor meer informatie en het boeken van een online ticket (7,50 Euro) kunt u hier terecht op de website van de Oude Kerk.