Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek

Geplaatst op10 jul 2017

Het eeuwenoude gebied De Heilige Driehoek in het Noord-Brabantse Oosterhout vormt tijdens de 1e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek van 16 september 2017 tot 22 oktober 2017 het decor voor hedendaagse kunst, met – in deze eerste editie – liefde als thema. Op uitnodiging van curator Guus van den Hout tonen ruim twintig hedendaagse kunstenaars, onder wie Reinoud van Vught, Sam Drukker, Carolein Smit en Aziz Bekkaoui, veelal nieuwe werken, geïnspireerd door de unieke locatie en de rijke historische, religieuze en spirituele tradities. De in totaal circa 150 kunstwerken variëren van schilderijen, fotografie, video, muziek en prenten tot mode, sculpturen en zelfs een geurinstallatie. De 1e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek is de enige grootschalige hedendaagse kunstbiënnale in Europa die kunst en religie nadrukkelijk als uitgangspunt neemt. De Van der Leeuwstichting treedt op als samenwerkingspartner bij de Biënnale.

Het gebied De Heilige Driehoek – ruim 100 hectare groot – dankt zijn naam aan drie monumentale, eeuwenoude kloosters die zijn omgeven door grote kloostertuinen en landerijen: de Onze Lieve Vrouwe Abdij, de Sint-Paulusabdij en het Sint-Catharinadal. De Heilige Driehoek is de enige plek in Nederland waar nog een combinatie van drie actieve kloosters bestaat. De 1e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek vindt plaats in delen van de kloostergebouwen, de kloostertuinen en de kloosterkapellen, die worden geopend voor het grote publiek en voor hedendaagse kunst. De kunstenaars worden uitgenodigd zich te laten inspireren door het gebied, de rijke historie en de artistiek-religieuze tradities.

Optimisme en vitaliteit
Het gebied, religie, spiritualiteit en het brede, universele thema ‘liefde’ vormen de inspiratiebron voor de deelnemende kunstenaars. Veel werken zijn in opdracht van de Biënnale gemaakt en worden dan ook voor het eerst getoond. De Biënnale heeft de ambitie om de kunstzinnige tradities van de kloosters, die excelleerden in architectuur, schilderkunst, het restaureren van handschriften,
boeken, wandtapijten en kunstnijverheid, te verbinden met vernieuwing.

Curator Guus van den Hout: “De kloosters zinderen van leven, optimisme en vitaliteit. Geweldig om daar samen met de kunstenaars een hedendaagse artistieke invulling aan te kunnen geven. Het gaat erom te verrassen, te inspireren en te ontdekken, maar ook om te genieten. Samen met de kunstenaars heb ik zorgvuldig gezocht naar de meest geschikte plekken om hun werk te tonen. Dat belooft verrassende interpretaties en resultaten.” Bij elkaar worden bijna 150 kunstwerken getoond, waarbij veel nieuw werk zal zijn. Elk klooster heeft in de aanloop naar de Biënnale een kunstenaar te gast. De resultaten van dit artist-in- residence-project zullen tijdens de Biënnale worden getoond.

Carolein Smit - Man van Smarten   Fotograaf: Winnifred Limburg

Samenwerkingspartner

De Van der Leeuwstichting is als samenwerkingspartner betrokken bij de Biënnale. Voor onze donateurs zullen we een excursie organiseren naar de Biënnale (informatie hierover volgt na de zomer). Verder organiseert de stichting een expertmeeting tijdens de Biënnale, bedoeld om professionals uit de kunsten en de werled van religie(wetenschap) bijeen te brengen tijdens de Biënnale. Meer informatie over programma en kaartverkoop is te vinden op www.kunstindeheiligedriehoek.nl

Judith Krebbekx - The Hortus Conclusus of Love