Engelenzender Opnieuw Live

Geplaatst op10 feb 2019
foto: Thijs Quispel

Het kunstproject "De Engelenzender" van Moniek Toebosch, dat zij maakte in opdracht van de Van der Leeuwstichting, is tijdelijk nieuw leven in geblazen.

Het behoort tot de selectie van vijftig sleutelwerken van de afgelopen vijftig jaar. Deze selectie werd gemaakt door kunstcriticus Hans den Hartog Jager en is t/m 12 mei 2019 onder de titel "Vrijheid" te zien in Museum de Fundatie in Zwolle.

Om van dit onzichtbare kunstwerk te genieten kan er een app worden gedownload, die alleen werkt op de oorspronkelijke route: de 29-kilometer-lange Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad.

Wilt u een voorproefje? Bij dit artikel over De Engelenzender vindt u een een geluidsfragment van de zender zelf, en een toelichting van Moniek Toebosch op het project.

De Engelenzender is oorspronkelijk tussen 1994 en 1999 in de lucht geweest, als onderdeel van het ABRI project, opgezet door de Van der Leeuwstichting.
Onder Projecten vindt u nog meer voorbeelden van kunstwerken die voor het ABRI-project zijn uitgevoerd.