Excursie: (Bij)geloof

Geplaatst op14 okt 2016

Op zaterdag 19 november organiseert de Visual Arts werkgroep van de Van Der Leeuwstichting een excursie naar de tentoonstelling (Bij)geloof in het Gemeentemuseum Den Haag. Conservator Celine Vermeire zal een rondleiding verzorgen langs de selectie moderne en hedendaagse kunstwerken die allen op specifieke wijze de thema’s geloof en bijgeloof verbeelden. U bent van harte welkom!

(BIJ)GELOOF
In de tentoonstelling zijn onder andere werken van Piet Mondriaan, James Ensor en Karel Appel te zien. In de intieme setting van The Vincent Award Room gaan elf werken de confrontatie met elkaar aan over religie, natuurkracht, esoterie, mystiek, rituelen, spiritualiteit en magie. Al dan niet gestoeld op een godsdienst, verbeelden kunstenaars door de eeuwen heen de hogere krachten die zin en betekenis geven aan het aardse bestaan. De tentoonstelling in The Vincent Award Room is een uitnodiging aan de bezoeker om op zoek te gaan naar overeenkomsten en verschillen in symboliek, compositie en ideeën.

COLLECTIES
(Bij)geloof bestaat uit werken afkomstig uit de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag en de Monique Zajfen Collectie. Dit is de collectie hedendaagse kunst van De Broere Charitable Foundation en sinds 2014 heeft het Gemeentemuseum de Monique Zajfen Collectie in langdurige bruikleen. De basis voor deze collectie bestaat uit aankopen van werken van winnaars van The Vincent Award, een tweejaarlijkse prijs voor Europese hedendaagse kunst. Twee keer per jaar stelt het museum een tentoonstelling samen waarin werk uit deze collectie wordt gecombineerd met werk uit de eigen collectie. Deze tentoonstellingen zijn te zien in de speciaal daartoe ingerichte zaal: The Vincent Award Room.

PRAKTISCH
De Visual Arts werkgroep nodigt u van harte uit voor deze excursie. U dient zelf een kaartje voor het museum aan te schaffen (museumkaart: gratis; voltarief: 13.50,-). We verzamelen om 14.00 uur in de hal van het Gemeentemuseum, ter hoogte van de Informatiebalie. Van hieruit lopen we gezamenlijk naar The Vincent Award Room. Om 15.00 is er gelegenheid tot napraten onder genot van een kopje koffie in de Tuinzaal. Uiteraard kunt u voorafgaand of na afloop op eigen gelegenheid de rest van het museum bezoeken.

Voor meer informatie en aanmelding: vanderleeuwstichting@gmail.com
Graag ontvangen wij uw aanmelding voor 15 november.

Afbeelding: Wilhelm Sasnal, Anka in Tokyo, 2006, olieverf op doek, langdurig bruikleen Broere Foundation, The Monique Zajfen Collection