Excursie: expositie Marinus Boezem

Geplaatst op07 apr 2017

Excursie: Marinus Boezem in de Oude Kerk, Amsterdam
Met rondleiding door directeur Jacqueline Grandjean

Op donderdag 20 april organiseert de architectuurwerkgroep van de Van der Leeuwstichting een excursie voor donateurs naar de tentoonstelling Marinus Boezem in de Oude Kerk in Amsterdam. Directeur Jacqueline Grandjean zal ons rondleiden.

Oude kerk
Marinus Boezem (1934) ontwikkelde voor de Oude Kerk maar liefst vijf nieuwe werken waaronder een verticaal labyrint, waarin we als bezoeker verschijnen of verdwijnen. In de afgelopen twee jaar bezocht Marinus Boezem het oudste gebouw van Amsterdam meerdere malen om vat te krijgen op de plekken waar de architectuur de mens voor even uit zijn aardse bestaan lijkt op te tillen. Boezem ontwikkelde ideeën die samenkwamen in een intensief begrip van zwaartekracht. Zo brengt een lift, als deus ex machina (Latijn: god uit een machine), je tot aan het hoogste kerkraam. Op 15 meter hoogte zie je de monumentale Oude Kerk vanuit een heel nieuw perspectief. Bij het raam heeft de kunstenaar voor de bezoeker een persoonlijke boodschap achtergelaten.

Marinus Boezem
Marinus Boezem maakte meerdere 'kathedralen', waaronder een in opdracht van de Van der Leeuwstichting. Zijn visie op de gotische architectuur was een van de redenen voor de Oude Kerk om Marinus Boezem te vragen om nieuw werk te ontwikkelen voor dit laat-gotische monument. Boezem wordt gerekend tot de grondleggers van de conceptuele kunst. Een zekere lichtheid is kenmerkend voor zijn werk. Als materiaal gebruikt hij vaak ongrijpbare elementen als wind, lucht en transparantie. Uit zijn werken blijkt een fascinatie voor kerken en kerkgebouwen. Een van Boezems bekendste werken is de Groene Kathedraal (1978-heden) in Zuid-Flevoland. Hij plantte 178 jonge populieren die de plattegrond van de kathedraal van Reims (1211-1290) vormen. Het beeldmerk van de plattegrond van de kathedraal van Reims is door de jaren heen het beeldmerk van Boezem geworden. De gotiek, met de kathedraal als hoogtepunt, ziet hij als een metafoor voor het menselijke verlangen tot vergeestelijking. Het verlangen om te vliegen, op te stijgen naar het goddelijke en al het aardse achter zich te laten.

Rondleiding
Directeur Jacqueline Grandjean heeft in nauw contact met Marinus Boezem de tentoonstelling samengesteld, waarbij de context van de gotische architectuur een grote rol speelde. Tijdens de rondleiding licht Grandjean de samenwerking met Boezem en haar visie op hedendaagse kunst in een historische context van een kerk, waar nog een geloofsgemeenschap actief is, toe.

Praktisch
Datum: donderdag 20 april om 14.00 uur
Locatie: Oude Kerk, Ouderkerksplein 23, 1012 GX, Amsterdam
Max. aantal deelnemers: 30
Aanmelden: via vanderleeuwstichting@gmail.com
Kosten: met Museumjaarkaart gratis voor donateurs van de Van der Leeuwstichting. Heeft u geen museumjaarkaart? Dan is de toegang tot de Oude Kerk voor eigen rekening.