Maquette Aldo van Eyck te zien

Geplaatst op17 nov 2014

De maquette ‘Wheels of heaven’ van architect Aldo van Eyck zal op 29 november eenmalig te zien zijn tijdens Smeken om verbeelding. ‘Wheels of heaven’ is het winnende ontwerp van een prijsvraag van deze stichting in de jaren ’60 voor het ontwerpen van een kerkgebouw.  De maquette komt uit een privécollectie en is na de prijsvraag niet meer te zien geweest. Hoewel het ontwerp nooit is uitgevoerd, is het wel van groot belang geweest voor de ontwikkelingen op het gebied van religieuze architectuur. De maquette gaf een totaal vernieuwende visie op de ideale ruimtelijke indeling van een kerk en werd ook buiten de kerkelijke wereld geprezen.

Boomhappers en moskijkers
De plattegrond van ‘Wheels of heaven’ heeft de vorm van een rechthoek met op alle vier de hoeken uitstulpende cirkels. Elke cirkel heeft een eigen atmosfeer met een afzonderlijke lichtbron en inrichting. Het ontwerp was voorzien van lichtkappen bovenin die Van Eyck vanwege het uitzicht op de bomen en de lucht boomhappers noemde, en kleine raampjes tegen de vloer, die hij moskijkers noemde.
Door de multicentraliteit van het ontwerp was de kerk niet langer gefixeerd op één punt van aandacht, waar alle belangrijke religieuze handelingen zoals preek, doop en avondmaal verricht werden, zoals tot dan toe in vrijwel alle kerken het geval was, maar gaf het ruimte aan vier centra die flexibel  en los van elkaar te gebruiken waren.

Ruimte om in te geloven
Voor liefhebbers is Smeken om verbeelding een bijzondere gelegenheid om de maquette eindelijk eens in het echt te zien, maar het programma biedt meer. Het ontwerp van Van Eyck vernieuwde het denken over de functie van kerkgebouwen en is opnieuw relevant. Het gaf ook de jonge architect Narda Beunders inspiratie voor haar ontwerp voor een geloofsgebouw. Haar ‘Ruimte om in te geloven’ is te zien naast Wheels of Heaven. Tijdens Smeken om verbeelding vertelt zij over de relatie tussen de twee ontwerpen. “De wens van de opdrachtgevers was destijds dat het een doorgangshuis moest zijn, waar zoekers en buitenstaanders zich ook welkom zouden voelen. Die intentie sluit sterk aan bij mijn idee van een geloofsgebouw dat meer aansluiting vind bij onze huidige samenleving. In 'Ruimte om in te geloven' gaat het om het samen komen van mensen, ongeacht culturele achtergrond, religieus of niet religieus, er is plek voor iedereen", aldus Narda Beunders.

De maquette is doorlopend te zien in de bibliotheek van De Nieuwe Liefde. Om 15:00 uur geeft Narda Beunders in de Grote Zaal een presentatie over haar werk, waarin ze ook vergelijkingen maakt met Wheels of heaven. Lees meer>

Smeken om verbeelding vindt plaats in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Kaarten kosten 15,00 euro in de voorverkoop (17,50 aan de deur) en zijn te bestellen via vanderleeuwstichting@gmail.com Het complete programma van Smeken om verbeelding is hier te bekijken.