Geplaatst op10 mrt 2017

Hoe is God uit te beelden op een schilderij of in een beeldhouwwerk? Hoe komt God naar voren in een film, op het toneel of in een roman? Hoe is het onzichtbare in kunst te verbeelden? Meestal speelt een iconoclastisch moment een rol: het verzet tegen het uitbeelden van het onzichtbare of tegen het maken van beelden van God, gevoed door het Bijbelse beeldenverbod.

God heeft zijn geschiedenis. We spreken thans met minder grote woorden over Hem dan in het verleden. Veel kunstenaars laten zich niet meer door één religieuze bron inspireren maar putten uit verschillende bronnen. Op het symposium 'God in de hedendaagse kunst' op donerdag 6 april in Amsterdam komt God als geheimenis in beeld en woord aan de orde vanuit verschillende visies en vanuit verschillende kunsten.

Programma

10.00 Opening door de dagvoorzitter Wessel Stoker: Inleiding op het thema: beelden van een beeldloze God?
10.15 Van woestijnervaring naar liefdevolle ontmoeting: het Godsbeeld bij Eric-Emmanuel Schmitt: Marjolein Van Tooren
10.45 De drukker H.N. Werkman. Een immanente God in poëtische sjablonen en stempels: Marcel Barnard
11.15 Korte pauze
11.30 -12.15 Een kunstenaar over God en religie in de hedendaagse kunst: Gijs Frieling.
12.15 – 13.15 Lunch
13.15 Kunstenaar Harald den Breejen in gesprek met Marcel Barnard over ‘On dedication’
14.00 Gods pijn, Berlinde de Bruyckere en het lijden van God: Anne Marijke Spijkerboer
14.30 Korte pauze