Bezoek aan de Heilige Driehoek

Geplaatst op27 jul 2016

Op 23 juli 2016 bezocht een afvaardiging van de Van der Leeuwstichting de Heilige Driehoek in Oosterhout. Een bijzondere plek waar drie kloosters, allen nog in gebruik, aan elkaar grenzen. Dit bezoek vond plaats vanwege de kunstbiënnale die daar in 2017 zal plaatsvinden. Kunstenaars worden uitgenodigd werk te maken voor specifieke locaties in en rond de kloosters. Curator Guus van den Hout zocht contact met de Van der Leeuwstichting om een mogelijke samenwerking aan te gaan rond deze biënnale en nodige ons uit een kijkje te komen nemen in het gebied.

De dag startte bij de Norbertinessenpiorij Sint-Catharinadal waar we ontvangen werden door zuster Maria Magdalena. Zij vertelde ons over de gemeenschap die al zeven eeuwen in dit klooster gevestigd is. Bij de zusters Norbertinessen kwam jaren geleden het besef dat er iets moest veranderen om het voortbestaan van het klooster te garanderen. Grote veranderingen zijn daarom ingezet. Onder het motto ‘samen-amen’ werd unaniem besloten tot het aanleggen van een 8 hectare grote wijngaard. Daarnaast worden er gastenverblijven gebouwd en een landwinkel gemaakt. Trots leidde Maria Magdalena ons rond over het indrukwekkende complex.

De tweede locatie die we bezochten was de Onze Lieve Vrouwe Abdij van de benedictinessen, waar zuster Martha ons ontving. De benedictinessen zijn ‘moniaal’. Het zoeken van God, in afzondering en stilte, staat centraal in hun leven. In de woorden van zuster Martha: “de muren zijn niet bedoeld om de wereld buiten te houden, maar om onze concentratie binnen te houden”. Behalve in het gastenhuis en de kerk ontvangen zij geen bezoekers in de ruimte van hun dagelijks leven. Wij bezochten de middagdienst in de kerk en kregen zo een inkijkje in een belangrijk onderdeel van het dagritme in het klooster.

Het derde en laatste bezoek bracht ons naar de Sint Paulusabdij. In 2006 vertrokken de benedictijner monniken die hier sinds 1907 woonden en hebben leden van de Franse Communauté de Chemin Neuf, een oecumenische gemeenschap met een apostolisch karakter, hun intrek in het complex genomen. In de Sint Paulusabdij kregen we een uitgebreide rondleiding door het complex, waarbij de bakstenen gewelven in de kloostergangen de aandacht trokken.   Deze zijn ontworpen door architect-monnik Dom Paul Bellot. De kloostergebouwen vormen zijn eerste grote werk.

De Van der Leeuwstichting was erg onder de indruk van het bijzondere gebied. De komende tijd gaan we kijken hoe we de samenwerking met de Biënnale zullen invullen. Wordt vervolgd dus!