Mobiel Altaar

Kunstenaar Gosse de Kort kreeg van de Van der Leeuwstichting de opdracht een mobiel altaar te ontwerpen, dat in de openbare ruimte een tijdelijke plaats kan krijgen en de toevallige voorbijganger prikkelt tot nadenken en ervaren. Tijdens Smeken om verbeelding geeft hij de tussenstand van zijn ontwerpproces.

Open atelier
In de koorzaal in De Nieuwe Liefde houdt beeldend kunstenaar Gosse de Kort open atelier: hij werkt er aan zijn Mobiel Altaar. Kom, kijk en ga met hem in gesprek of debat over wat een altaar is en waar het voor dient. De dialoog over het Mobiel Altaar staat centraal.

Foto: David Galjaard

Presentatie Grote Zaal
In de grote zaal zal Gosse de Kort zijn plan voor het Mobiel Altaar presenteren en ingaan op de opdracht en het maakproces. Hij laat zien hoe hij zich verhoudt tot de opdracht en geeft een inkijkje in zijn eerste ideeënschetsen.

Gosse de Kort studeerde architectuur aan de TU delft en behaalde in 2008 zijn master aan de interfaculteit Artscience van de Koninklijke academie en het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Zijn werk begeeft zich op de raakvlakken van de disciplines en onderzoekt het tot stand brengen van relaties tussen de ruimtelijke ervaring en de verschillende media.

Meer informatie over de kunstenaar is te vinden via zijn website

Smeken om verbeelding

Op 29 november 2014 organiseert de Van der Leeuwstichting Smeken om verbeelding, een middag vol workshops, interviews, lezingen en installaties rond kunst en religie. Met deze dag wordt ook het 60-jarig bestaan van de stichting gevierd: 60 jaar waarin steeds weer 'gesmeekt' is om ruimte voor kunst in het religieuze domein en vice versa. Smeken om verbeelding vindt plaats in De Nieuwe Liefde te Amsterdam en biedt een afwisselend programma waaruit iedere bezoeker zijn eigen keuze kan maken. Kaarten kosten 15,00 euro en zijn te reserveren via vanderleeuwstichting@gmail.com

Bekijk het complete programma>