Abri - Hooykaas|Stansfield

Slider van Abri - Hooykaas|Stansfield

Abri - Hooykaas|Stansfield Foto: Francis McKee, Creative Commons
Abri - Hooykaas|Stansfield Abri - Hooykaas|Stansfield Abri - Hooykaas|Stansfield

De Abri van Madelon Hooykaas en Elsa Stansfield in Wijk aan Zee heeft het uiterlijk van een schotelantenne of een astronomische obervatiepost. Het bouwsel biedt beschutting tegen de wind, maar maakt de bezoeker tevens bewuster van de omgeving. Wie plaatsneemt op de zitting bovenaan het trapje hoort de geluiden van de zee en de wind, versterkt door de vorm van de schotel.Het kunstwerk staat hoog op een duinenrij, op de overgang van stedelijke bebouwing naar natuur.
De sculptuur heeft als fysieke gedaante een schotel, als metafoor voor een schelp of een oor, maar het eigenlijke kunstwerk bestaat uit geluid en is dus niet-fysiek. Het is een instrument voor meditatie: de kijker en luisteraar wordt opgenomen in iets dat groter en tijdlozer is dan zij/hijzelf.

Abri-project

Met het project Abri wilde de Van der Leeuwstichting, in samenwerking met SKOR, nieuwe invulling geven aan de nevenfuncties die kerkgebouwen vroeger hadden, zoals die van veilig onderkomen en herkenningspunten in het landschap. Aan zeven kunstenaars werd in 1992 gevraagd voorstellen te doen voor een kunstwerk met het karakter van een schuilplaats, op zeven markante plekken in Nederland. In de loop van de tijd zijn verschillende van de projectvoorstellen uitgevoerd.
Madelon Hooykaas & Elsa Stansfield, Marinus Boezem, Thom Puckey, Paul Perry, Pjotr Müller, Moniek Toebosch en Jan van den Dobbelsteen gingen op de uitnodiging in. De ontwerpen van Pjotr Müller en Paul Perry zijn niet uitgevoerd.