Church Songs for the 21st Century: Event & Concert 2016

Slider van Church Songs for the 21st Century: Event & Concert 2016

Church Songs for the 21st Century: Event & Concert 2016

Wat betekent het om spirituele muziek te maken? Welke vormen van optreden & luisteren en van samen muziek maken & ervaren, passen bij u? Wat gebeurt er als we improvisatie ook in de kerk een centrale plek geven? Op vrijdag 2 december 2016 staan deze vragen centraal in het Event & Concert Church Songs for the 21st Century dat de Van der Leeuwstichting en het Genetic Choir samen organiseren in de Obrechtkerk in Amsterdam.

13.30 – 17.30 Middagprogramma
Met Marcel Barnard, Mirella Klomp, Eward Postma, Frans Soeterbroek, Jacob Lekkerkerker en het Genetic Choir

13.30 Workshop rituelen
In een workshop rituelen neemt Eward Postma, predikant en docent aan de PThU, de deelnemers mee langs alledaagse rituelen. Hoe groet je elkaar, hoe heet je mensen welkom? En wat gebeurt er wanneer daarin iets onverwachts gebeurt? Hoe verhouden rituelen en improvisaties zich tot elkaar?

15.00 Workshop genetic choir
In de workshop van het Genetic Choir maken de deelnemers kennis met de ervaring van samen iets betekenisvols creëren uit spontaniteit. Zo krijgen zij een inkijkje in de werkwijze van het Genetic Choir.

16.30 Panelgesprek
Onder leiding van Marcel Barnard, Hoogleraar Praktische Theologie/ Liturgiewetenschap aan de PThU, gaan drie panelleden met elkaar en met het publiek in gesprek over improvisatie. Elk panellid brengt zijn eigen expertise mee, op het gebied van improvisatie in theologie, muziek of maatschappij. De panelleden zijn:
• Mirella Klomp, onderzoeker en docent praktische theologie aan de PThU.
• Jacob Lekkerkerker, componist, improvisator en organist. Hij werkt tevens mee aan het improvisatieconcert in de avond.
• Frans Soeterbroek, adviesbureau De Ruimtemaker. Soeterbroek houdt zich onder andere bezig met ‘het nieuwe stadsmaken’. Hij schreef onder andere een essay ‘Besturen in de spontane stad’.

18.00 – 20.00 Maaltijd
Deelnemers die zowel het middag- als avondgedeelte bezoeken worden tussendoor getrakteerd op een heerlijke maaltijd. Ook is er tijd om een frisse neus te halen.

20.00 – 22.00 uur Improvisatieconcert Genetic Choir
‘s Avonds zingt het Genetic Choir, improvisatie ensemble pur sang, een avondvullend concert samen met gastmuzikanten uit verschillende spirituele tradities. Met elke gastmuzikant zijn voorbereidende sessies gehouden om de samenwerking te verdiepen. De unieke akoestiek van de Obrechtkerk alsook de verbinding met de specifieke muziek van onze gasten speelde een grote rol: “Wat raakt ons in de ontmoeting met deze muzikant, in de context van het kerkgebouw? Waar zit onze bezieling in de muziek die ontstaat? Hoe nodigen we het publiek uit om deelgenoot te worden van deze ontmoeting?”

De gastmuzikanten en muziekstijlen zijn:
• Jacob Lekkerkerker (organist, prijswinnende improvisator)
• Ilyas Nadjafi (Dari, Pashto en Urdo zang, Soefi zang)
• Cigdem Okuyucu (Turkse zang, Ottomaanse and Anatolische invloeden)
• Irene Rametta (Oost-Europese stijlen, zoals Macedonisch, Georgisch en Bulgaars, Boventoon zingen)
• Schola Cantorum v/h Obrechtkoor (Gregoriaans)
• Igor Fernandes & Meike Aukes met een Capoeira Roda (traditionele Braziliaanse vecht-dans met oorsprong in de Candomblé religion)

Crowdfunding
Church Songs for the 21st Century wordt mogelijk gemaakt door de Haëllastichting en door een crowdfundingsactie via Geloof in je project. Voor het middag- en  avondprogramma zoals we het voor ogen hebben is een minimumbedrag van 1250 euro aan crowdfunding nodig. Om alle deelnemende muzikanten een faire bijdrage te kunnen betalen streven we naar een bedrag van 3400 euro. Met uw bijdrage maakt u het middagprogramma en concert mogelijk en zorgt u dat ook mensen met een kleine beurs het concert kunnen bezoeken. Doet u een grotere bijdrage? Dan maakt u mogelijk dat Church Songs for the 21st Century een terugkerend jaarlijks programma wordt waarin de Van der Leeuwstichting en het Genetic Choir samenwerken. U kunt uw bijdrage doen via deze website en op die manier ook kaarten ontvangen voor het programma.

Doneer en kom naar het concert>

Over het Genetic choir

Genetic Choir is zowel een vocaal ensemble als ook een unieke methode voor het improviseren met mensen van de meest uiteenlopende achtergronden. De zangers in het Genetic Choir maken samen muziek die nog niet eerder bestond, zonder muzikale afspraken vooraf. De basis van al hun muziek is het concrete moment: de ruimte waarin ze optreden, de mensen die ze tegenkomen, toevallige geluiden, geuren, vormen.