Zeven laatste woorden - Daan Manneke

Slider van Zeven laatste woorden - Daan Manneke

Zeven laatste woorden - Daan Manneke www.daanmanneke.nl
Zeven laatste woorden - Daan Manneke

In 2012 kreeg componist Daan Manneke een compositieopdracht van de Van der Leeuwstichting. Zijn stuk Zeven laatste woorden, een toonzetting van de zeven kruiswoorden van Jezus, is toen in Leeuwarden en Groningen uitgevoerd.

The Seven Last Words zijn opgenomen op de CD 'Daan Manneke 50 jaar Vocaal!', die met steun van de Van der Leeuwstichting gerealiseerd werd. Over de Zeven laatste woorden schreef Gerard van der Leeuw: ""Daan Manneke leerde al als kind het Geneefs psalter liefhebben. Als een rode draad bepalen deze modale melodieën zijn gestaag groeiende oeuvre. Het is te horen in zijn De Zeven Laatste Woorden, waarin Psalm 22, die al bij de evangelist Markus in verband wordt gebracht met het lijden van Christus, een structurele rol speelt. Minstens zo belangrijk: het werken vanuit een traditie: zowel in de symmetrische opbouw, als in de woordverduidelijking verwijst het werk naar de Zeven Kruiswoorden van Heinrich Schütz. Kenmerkend ook: het subtiel gebruik van de fysieke ruimte, zoals onder meer te horen is in de verschillende soorten dubbelkorigheid. Het meest indrukwekkend aan het oeuvre van Manneke is de consistentie ervan: of je nu luistert naar de vroege Pseaume 121, de latere Pseaume 122 of het Cantique de Siméon: vanuit een aantal basistechnieken bouwt Manneke aan kathedralen van klank."

De compositie-opdracht in 2012 sluit mooi aan bij de opdracht die de Van der Leeuwstichting eerder al gaf aan Willem Breuker. Hij bewerkte Psalm122 tot een oratorium. Lees meer over dit project>

De IKON hield een interview met Daan Manneke over zijn compositieproces. Beluister het fragment via de knop hieronder.