Alles Sacraal? Religiositeit en Seculariteit in muziek

“Wie had ooit gedacht dat Willem Breuker een psalm zou schrijven”, meldt het programmaboekje van kunstenfestival Musica Sacra Maastricht in 1999. Kan een ongelovige muzikant sacrale muziek maken? Kunnen alleen gelovigen dit op de juiste manier ervaren? En wat is de relevantie van sacrale muziek in onze geseculariseerde maatschappij? Onderzoeker Lieke Wijnia bespreekt manifestaties van het sacrale in hedendaagse klassieke muziek aan de hand van de noties van religie en seculariteit. De projecten die ze bespreekt zijn Psalm 122 van Willem Breuker en Luther van Boudewijn Tarenskeen. De eerste is een van de meest toonaangevende projecten van de Van der Leeuwstichting, de tweede ging vorig jaar tijdens Musica Sacra Maastricht in première.

Lieke Wijnia (1985) is promovenda aan Tilburg University en doet onderzoek naar sacraliteit in de hedendaagse cultuur. Hiervoor verricht ze veldwerk bij het kunstenfestival Musica Sacra Maastricht. Ook neemt ze deel aan een onderzoeksgroep Religion, Art & Conflict bij het Courtauld Institute of Art in London, waarvoor ze de relatie tussen het Vaticaan en de hedendaagse kunstwereld bestudeert. Daarnaast schrijft ze over moderne en hedendaagse kunst voor diverse media. Wijnia verkreeg een MA Cultureel Erfgoed aan de Universiteit Utrecht (2007) en een MA Kunstgeschiedenis aan het Courtauld Institute of Art (2008).

Smeken om verbeelding

Op 29 november 2014 organiseert de Van der Leeuwstichting Smeken om verbeelding, een middag vol workshops, interviews, lezingen en installaties rond kunst en religie. Met deze dag wordt ook het 60-jarig bestaan van de stichting gevierd: 60 jaar waarin steeds weer 'gesmeekt' is om ruimte voor kunst in het religieuze domein en vice versa. Smeken om verbeelding vindt plaats in De Nieuwe Liefde te Amsterdam en biedt een afwisselend programma waaruit iedere bezoeker zijn eigen keuze kan maken. Kaarten kosten 15,00 euro en zijn te reserveren via vanderleeuwstichting@gmail.com

Bekijk het complete programma>

Lieke Wijnia