Smeekbedes om verbeelding

De  wereld kan niet zonder verbeelding van het onzichtbare, het onnoembare.  De urgentie van kunst lijkt echter steeds minder erkend te worden. De roep om verbeelding is uiteraard veel breder gedragen dan door de Van der Leeuwstichting alleen. Als onderdeel van Smeken om verbeelding , een programma rond kunst en religie, nodigt de Van der Leeuwstichting kunstenaars, theologen, cabaretiers en anderen uit om een gebed/smeekbede om verbeelding uit te spreken. De invulling van die smeekbede wordt overgelaten aan de creativiteit en persoonlijke drijfveren van de deelnemers. Het kan een pleidooi voor de kunsten zijn, een aan God gericht gebed om inspiratie of een aanklacht.

Beluister de smeekbedes

Freek de Jonge

Cabaretier

Foto: Stef Bilo

Alexis de Roode

Dichter Alexis de Roode geeft tijdens Smeken om verbeelding een lezing over Willem Banard / Guillaume van der Graft. Ook geeft hij een poëzieworkshop Schrijf een gebed om verbeelding.

Kees-Jan Mulder

Filmmaker en theoloog. Zijn film Gods Lam is te zien tijdens Smeken om verbeelding.

Kees-Jan Mulder

Ruard Ganzevoort

Eerste Kamerlid voor GroenLinks en hoogleraar praktische thelogie aan de VU.

Ruard Ganzevoort, 'Eerste Kamerlid voor GroenLinks en hoogleraar praktische thelogie aan de VU

Sytze de Vries

dichter, theoloog en predikant.

Arie Kok

hoofdredacteur van De Nieuwe Koers en auteur.

Marianne van Waterschoot

Eindredacteur Mijnkerk.nl