Onzichtbare architectuur - altaar vd 21e eeuw

Slider van Onzichtbare architectuur - altaar vd 21e eeuw

Onzichtbare architectuur - altaar vd 21e eeuw Beeld: David Galjaard
Onzichtbare architectuur - altaar vd 21e eeuw

We zijn met z’n allen voortdurend in beweging. Op weg naar werk, huis of naar een volgende afspraak. Wanneer staan we eigenlijk stil? Wanneer worden we niet geprikkeld door ons mobieltje? Kunstenaar Gosse de Kort ontwierp in opdracht van de Van der Leeuwstichting een innovatief altaar van de 21e eeuw. Een plek om midden in de drukte van het bestaan even ‘onbereikbaar’ te zijn en toch in contact te staan met de wereld om je heen.

Het altaar biedt de bezoeker een unieke en persoonlijke ervaring midden in de openbare ruimte. Het werk biedt plaats aan één persoon en geeft hem, zittend in het midden van de ruimte, een ongewone blik op de buitenwereld. Licht valt van alle kanten binnen, geluiden van buiten vervormen. Het mobieltje, haastig gepakt om deze ervaring vast te leggen, geeft geen teken van leven meer.

Gosse de Kort verdiepte zich in opdracht van de Van der Leeuwstichting in de ontwikkeling van het altaar en constateerde dat een altaar een manier is om materie toe te kennen aan een bepaalde vorm van communicatie. “Een altaar richt de aandacht en bewerkstelligt een wisselwerking tussen interne en externe observaties. Voor deze specifieke staat van zijn is een bepaalde mate van rust en concentratie noodzakelijk.” Om deze staat van zijn te bereiken is het nodig dat voortdurende prikkels die wij ontvangen via ons mobieltje worden weggenomen. Het altaar van de 21e eeuw zal dus een stralingsvrije ruimte worden.  Op deze wijze grijpt het altaar in daar waar ons leven ons grotendeels afspeelt: het virtuele domein. Dat ingrijpen zelf, het altaar, is onzichtbaar. Het object dat De Kort ontwerp is de ruimte om het altaar heen.

Techniek
Technisch is het altaar van de 21e eeuw uniek. Een stralingsvrije ruimte ontwerpen, een kooi van Faraday, is mogelijk. Echter, tot nu toe waren dit altijd volledig gesloten ruimtes. Gosse de Kort zocht naar een plek waar de bezoeker in contact blijft met zijn omgeving: stralingsvrij en tegelijk open. Met technische experts ontwikkelde hij een nieuwe methode. Een ruimte, volledig doorboord met buizen, waardoor de bezoeker talloze uitsnedes van de omgeving ziet. Naast het visuele aspect is er ook een auditief element. Door het systeem van buizen zal het werk tevens de omgevingsgeluiden vervormen. Het onderzoek naar de technische aspecten is zeer belangrijk geweest, maar het esthetische aspect van het kunstwerk is niet uit het oog verloren. In de 3D-visualisatie is te zien dat het een aantrekkelijk een verrassend werk heeft opgeleverd dat in de openbare ruimte zal fungeren als landmark.

Plaatsing
Het altaar wordt tijdelijk geplaatst op ten minste zes plekken in Nederland om bezoekers op onverwachte momenten met het werk te confronteren. Te denken valt aan NS Station Utrecht Centraal, het Oerolfestival, de Amsterdamse Zuidas en het Vrijthof in Maastricht. Plekken vol beweging en geluid, waar het vanzelfsprekend is om op  ieder moment bereikbaar te zijn. Juist op deze plaatsen zal de confrontatie met het werk verrassend zijn.
Het altaar van de 21e eeuw
• Biedt een esthetisch aantrekkelijke en uitdagende aanblik en fungeert zo als ‘landmark’
• creëert een stralingsvrije ruimte voor een persoon binnen een stedelijke context
• is de allereerste stralingsvrije ruimte met een open karakter
• benadert het historische onderwerp ‘altaar’ op hoogst eigentijdse wijze
• biedt zowel visueel als auditief een bijzondere ervaring, die varieert per locatie en tijdstip
• nodigt uit tot bezinning over de wijze waarop wij communiceren
• fungeert als een eigentijdse stilteruimte
• wordt tijdelijk geplaatst op ten minste 6 plekken in Nederland

Over de kunstenaar
Gosse de Kort studeerde architectuur aan de TU delft en behaalde in 2008 zijn master aan de interfaculteit Artscience van de Koninklijke academie en het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Zijn werk begeeft zich op de raakvlakken van de disciplines en onderzoekt het tot stand brengen van relaties tussen de ruimtelijke ervaring en de verschillende media. Meer informatie over hem is te vinden op zijn website.